Ayın Klasiği / Aşk ve Gurur-Jane Austen

19:05 orta boy popcorn 2 Comments

"Ayın Klasiği" yazısını elimde olmayan sebepler baya aksattım son aylarda.. 1-2 ayı kaçırdım malesef. Aslında kaçırdığım aylar için fazladan yazı yazmayı düşünüyordum ama sonra bundan vazgeçtim. Çünkü, klasiklerin de çoğunu okumadım henüz.. Okumadıklarımı da yorumlamak biraz tuhaf kaçar. O yüzden Haziran'ı dan itibaren yine her ay bir yazı yayınlamaya çalışacağım. Bu yazılar, klasik okumam için bana motivasyon kaynağı oluyor ayrıca. :)

Ayın sonuna gelsek de, bitmeden bir yazı yayınlamak istedim. Bu ay için seçtiğim klasik; çok çok sevdiğim hatta belki de en sevdiğim klasik olan: "Aşk ve Gurur". Diğer bilinen adıyla "Gurur ve Önyargı". Orjinal adıyla "Pride and Prejudice". Austen'ın kitaplarının isimleri hep karışıyor zaten. :) Yazarımız, Jane Austen bilindiği üzere. Giriş kısmını daha da uzatmadan, tanıtıma geçiyorum.



Kitap, taşralı birinin kızı olan Elizabeth Bennet ile zengin ve soylu biri olan Fitzwilliam Darcy arasındaki ilişkiyi konu alıyor temel olarak. Tabi ki, bu çerçevede birçok yan karakteri okuyoruz ve her zamanki gibi dönemin İngiltere'si hakkında da bilgi sahibi oluyoruz. Her İngiliz kitapta görebileceğiniz balolar, bu kitapta da önemli bir yer tutuyor. Elizabeth ve dört kardeşi, annelerinin kendilerini evlendirme çabalarına maruz kalırlar ve bu durum, özellikle Elizabeth'i çok rahatsız eder. Elizabet; zeki, coşkulu, hayata bağlı ve de zenginlerin çoğunun ukala olduğu görüşündedir. Gururuna düşkündür. Fakat, Bay Darcy ile tanıştıktan sonra tüm düşünceleri değişecektir. Gittikleri bir baloda, Bay Darcy'nin Elizabeth ile dans etmememesi sonucu olaylar başlar..


Elizabet, zaman zaman çöpçatanalık da yapmaktadır. :) Türlü yetenekleri olan bir genç kızdır ve tüm klasikler içinde, belki de en sevilen kadın karakterdir. Jane Austen'ın da favori karakteri olduğu söylenir. Ki yazarın kendi hayatından kesitler yansıttığını düşünürsek, bu da çok doğal. Elizabeth, benim de favori karakterlerimden. Onun o dikbaşlılığını, gururlu ve bilgiç hallerini çok sevmiştim. :) Bay Darcy ise; klasiklerde çok önemli bir yeri olan ve okuyabileceğiniz en "kendine has" özellikleri olan karakterleden biri. Ne kadar huysuz, züppe ve gururlu biri gibi gözükse de ; aslında bambaşka biridir. Çok yardımseverdir ki yer yer Elizabeth'e de çok yardımı dokundu. Benim de kalbimde yeri ayrı kendisinin. :) Çok seviyorum Bay Darcy'i! :)))

Roman; aslında sıradan bile aile hayatını işliyor gibi gözükse de, döneme ışık tutması, içerdiği betimlemeler ve karakterleriyle çok ayrı bir yerde duruyor. Betimlemeler yine bolca var ama anlaşılır ve sıkmayan boyutta. Kitap, bence çok akıcı ve zevkle okunacak türden. :) Bir süre sonra, Elizabeth'in maceralarını merak etmekten kitabı bırakamıyorsunuz. Darcy ve Elizabeth çifti, benim için çooook ayrı bir yerde ve bu ikisini okumaktan her daim zevk alıyorum. :) Dönüp dönüp okunabilecek kitaplardan biri kesinlikle. Özellikle Darcy ve Elizabeth arasındaki diyaloglar, gerçekten insanı düşündürtüyor ve aynı zamanda yer yer güldürüyor da.

Bildiğiniz gibi, çok sayıda dizi ve filme uyarlandı eser. Bazıları başarılı oldu, bazıları olamadı. İçlerinde en başarılı olanı, Keira Knightley'nin Elizabeth'i canlandırdığı uyarlama. Benim de severek izlediğim, herkese tavsiye edebileceğim bir film. Canınız ne zaman sıkılsa izlenebilecek bir film. Keira'yı da bu film sayesinde tanımış ve sevmiştim. :) Posterini de ekliyorum:



Bu da, filmdeki en sevdiğim replik. Çok eğlenceli bir sahneydi ve replik de biraz beni anlatıyor. :)

Kısacası, herkese tavsiye edeceğim bir klasik. Klasikler içinde en güzeli belki de ve en sıkmayanı. Romantik komedi tadında ama klasik eserin o "edebi" dilinden de vazgeçmeyen, yer yer güldüren ama yer yer de düşündürten bir eser. Dönemi ve yaşam tarzını anlamak için de çok güzel bir kitap. Ben kitabı okuduktan ve özellikle de filmi izledikten sonra, Jane Austen'a farklı bir gözle bakar olmuştum. Yaşamından uyarlama olduğu için, hem acımış hem de daha çok sevmiştim. Sıkmadığına garanti verebilirim. Klasik deyip çekinmeyin ve mutlaka okuyun diyorum. Sonra da filmi izleyin. :)

Kitabı okuyanların ve filmi izleyenlerin yorumlarını bekliyorum. Siz nasıl buldunuz? Sıkılan oldu mu? İki gündür aklımdaki yazıları yazabildiğim için kendimi tebrik ediyorum. :) Böyle devam! Herkesin tatili nasıl geçiyor bu arada? Yazlıkta mısınız ya da nerelerdesiniz? Ben bütlere hazırlanacağım yakında.. Yani sancılı bir dönem yine beni bekler ama ne yapalım, alıştım.. :) Keyifle okursunuz yazıyı umarım. :)


2 yorum:

  1. filmi müthiştiii, gerçekten çok beğenerek izlemiştim ne var ki kitabını okumak nasip olmadı henüz. tanıtım için teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence kitabına da bir şans vermelisin, filmden çok daha güzel ve okunması gereken bir kitap. :) Ben yorum için teşekkür ederim. :)

      Sil