HALLOWEEN

22:34 orta boy popcorn 0 Comments


Öncelikle tüm okuyucularımdan çok çok özür diliyorum. Neredeyse bir haftadır hiçbir şey paylaşamadım. Benim için okullar bu hafta başladı. (Uzun bir sorunlar silsilesi ile uğraştım yazın.) Ve bu seneki ders programım da oldukça yoğun, neredeyse her gün sabahtan akşama okuldayım ve çoğu da gidilmesi gereken dersler. Eve gelince de yorgunluktan ve işlerden, zaman ayıramıyorum malesef. Bu nedenle şimdiden eskisi kadar sık yazamazsam diye özür diliyorum hepinizden. Ama umarım, sık sık fırsat yaratabilirim. :)

Şimdi başlığı görünce, "Bu da nereden çıktı? Bizde yok ki!" gibi şeyler söyleyebilirsiniz. Evet, bizim geleneklerimize ait bir şey değil Cadılar Bayramı. Ancak özellikle son birkaç senedir, eğlencelerin ünü tüm dünyaya yayıldı ve artık birçok ülkede kutlanıyor, Türkiye de dahil. Ülkemizde de birçok yer, Halloween'a özel partiler düzenliyor. Açıkçası benim de pek aram yok, haliyle. Sonuçta alışmamışız, hiç kutlamamışız. Ama partilerini, geleneklerini ve özellikle de kostümlerini çok eğlenceli buluyorum. :) İnsanlara bir günlüğüne de olsa "istedikleri kişi olabilme" imkanı sunuyor bu gün. 

Bu seneki bayram kapıdayken, sizler için kısa bir Halloween tanıtım yazısı yazmak istedim. "Nedir bu Cadılar Bayramı? Neden kutluyorlar? Neler yapılır?" gibi sorulara cevap bulabileceğiniz bir yazı olur umarım. Aslında oldukça ilginç bir başlangıç hikayesi var ve baya da eskiye dayanıyor. Neyse, önsöz kısmını yine fazla uzattım. Bakalım neymiş bu "Cadılar Bayramı" ?

Cadılar Bayramı, her yıl 31 Ekim'de kutlanıyor. M.Ö. 5.Yüzyıl'da; İrlanda'da, hasat mevsiminin bitişini kutlamak adına "Samhain Festivali" kutlanırdı. Hasat bitiş tarihi, 31 Ekim idi. Genelde, kış için malların hazırlanması adına yapılırdı. Hikayelerden birine göre; önceki yıl bedenlerinden ayrılmış ruhlar, kendilerine yeni bir beden bulmak için dünyaya gelirlerdi. Ölümden sonraki yaşam için tek şansları buydu. Keltler (oradaki halk) , bu dönemde tüm yasaların durduğuna inanırdı. Yaşayanlar ele geçirilmek istemedikleri için, o gece ışıklarını söndürerek soğuk bir hava yaratmak isterlerdi. Hatta hayalet kıyafetleriyle evlerinde gezerlerdi. Ayrıca bir inanışa göre, Keltlerin  kutsal bir ışık kaynakları olduğu ve istediklerini oradan ateş alabildikleri söylenir. Gelenlerden saklanmak için de maske takarlardı. Kapının önüne konan şekerler, doymaları için ve balkabaklarına çizilen yüzler de onlara tapmak içindi. Ayrıca şeytani bir görünüm de kazanmak amaçlanırdı. Bu gelenek; İrlandalıların açlık sebebiyle göçü sonucu, Amerika'ya taşındı. Hristiyanlığa adapte edilerek, "All Hallows Day" yani "Azizler Günü" nün arifesi olarak görülmeye başlandı. 

Neden balkabağı dendiğine dair de çok ilginç bir hikaye mevcut. Hikayeye göre; kötü bilinen Jack adlı bir adam, Şeytan'ı bir ağaca tırmanırken hapsetmeyi başarmıştır. Ve ağaca bir haç işareti çizerek, onun oradan kurtulmasını da engellemiştir. Şeytan da Jack ile bir anlaşma yapmıştır. Anlaşmaya göre; eğer Jack Şeytan'ın aşağı inmesine izin verirse, Şeytan da onun aklını bir daha çelmeyecekti. Ancak Jack öldükten sonra, hem kötü biri olduğu için cennete gidemedi hem de Şeytan'ı kandırdığı için cehenneme gidemedi. Arada kalan Jack, Şeytan'ın verdiği Kor Ateş ile yolunu bulmaya çalıştı. Kor, içi boş bir şalgamın içine konulduğu için daha uzun süre yanacaktı. İrlandalılar da gelenek bu şekildeydi. Ancak; Amerika'ya gelinmesiyle birlikte, bu konuda bir değişiklik oldu ve Amerika'da en kolay bulunan şey olan balkabakları kullanılmaya başlandı. O zamandan beri de; Cadılar Bayramı'nın sembolü, gülen suratlı bir balkabağıdır.

Halloween'da; maskeler dışında, çocuklar korkunç kıyafetler giyerek kapı kapı dolaşır ve elma şekeri (çoğunlukla) toplarlar. Alamazlarsa, muziplik yaparlar. Ayrıca herkes, o gün için istediği bir kostüm giyerek doyasıya eğlenir. Muhafazakar Hristiyanlar, genelde bu bayramı yanlış bulurlar. Ülkemizde de son yıllarda; düzenlenen özel partilerle, isteyen herkes kostümünü giyip kendini o gecenin içinde hissedebiliyor. Yerli-yabancı tüm ünlüler, farklı farklı ve gerçekten görülmeye değer kostümler seçiyorlar.

İşte hikayemiz böyle. :) Bence oldukça farklı bir hikaye ve gerçekten ilginç. Yaygınlaşarak kutlanmaya devam edecek gibi bu özel gün. Bu senekine da çok az kaldı. Geçtiğinde, bulabilirsem ünlülerimizin giydikleri kostümleri paylaşacağım. Umarım sizler de benim gibi bilgilenmişsinizdir. Ve sıkılmadan okumuşsunuzdur umarım. Siz ne düşünüyorsunuz bilmiyorum ancak ben fazla anlam yüklemeden, kostümle eğlencenin tadını çıkarmanın iyi olacağını düşünenlerdenim. Sizler de düşüncelerinizi bana yazın lütfen.

Bu arada bu sene, New York'taki "Madame Tussauds" müzesi bir Cadılar Bayramı sergisi düzenlemiş ve birçok ünlü ismin yüzü, balkabağına oyularak sergilenmiş. Farklı ve güzel bir düşünce olmuş. İşte sizler için iki örnek:


 Yine uğraşlı ama güzel bir yazı oldu. :) Ben de bu sayede, yeni bilgiler öğrendim. 29 Ekim tatili de kapıda olunca, daha sık yazacağımı düşünüyorum. :) Bir uzun tatilden çıkmışken, yine çok kısa sayılmayacak bir tatil bizi bekliyor. Planlarınızı lütfen benimle paylaşın. Eğlenmek ve dinlenmek, benim temel amacım. Keyifli okumalar, görüşmek üzere! :)


0 yorum: